Tadeusz Lubelski

Absolwent polonistyki UJ, historyk kina, niegdyś także krytyk filmowy i tłumacz. Emerytowany profesor zwyczajny w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego; wypromował 22 doktorów. Opublikował m.in.: Poetyka powieści i filmów Tadeusza Konwickiego (1984), Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945-1961 (1992), Kino Krzysztofa Kieślowskiego (red., 1997), Wajda (2006), Historia niebyła kina PRL (2012, Nagroda „Kina” im. Bolesława Michałka, nominacja do Nagrody NIKE), Historia kina polskiego 1895-2014 (2015), Nowa Fala 60 lat później. O pewnej przygodzie kina francuskiego (2017); jako tłumacz Hitchcock/Truffaut (2005). Redaktor pierwszej polskiej Encyklopedii kina (2003, 2 wyd. 2010). Współredaktor (z Iwoną Sowińską i Rafałem Syską) czterotomowej Historii kina (2012-2019). Członek Europejskiej i Polskiej Akademii Filmowej. Przewodniczący Rady Programowej Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Namiętny czytelnik.

Opis wystąpienia

PRACA W ARCHIWUM ANDRZEJA WAJDY NAD JEGO NOTESAMI


Skoro konferencja poświęcona jest filmowym archiwom – zacznę od krótkiego przedstawienia krakowskiego Archiwum Andrzeja Wajdy: skąd się wzięło, z czego się składa, jak funkcjonuje. Po czym skupię się na moim obecnym zajęciu, wykorzystującym najcenniejszą część tego Archiwum: jest to opracowanie redakcyjne prywatnych Notesów, w których Wajda przez całe życie zapisywał i rysował bieżące zdarzenia swego życia: pracę, plany, spotkania z ludźmi, sny… Scharakteryzuję projekt wydawniczy, którego realizacja (we współpracy z Agnieszką Morstin) będzie efektem tego zajęcia.