Szymon Wróblewski

Szymon Wróblewski – dramatopisarz, dramaturg, tłumacz dramatu amerykańskiego. Od 2012 roku współpracuje z Instytutem Adama Mickiewicza przy realizacji przedsięwzięć teatralnych, tanecznych i wydawniczych. Był producentem ponad 50 projektów wymiany kulturalnej, realizowanych z takimi partnerami jak Uniwersytet Yale, Uniwersytet Harvarda, Brooklyn Academy of Music, New York Live Arts, Narodowy Stary Teatr, Lubelski Teatr Tańca, Festiwal Boska Komedia, Princeton Festival of Poetry i wiele innych. Nominowany do Paszportów Polityki w kategorii Teatr, autor dramatów wystawianych w Polsce i Niemczech. Tłumacz dramatów Martyny Majok, zdobywczyni Pulitzera. Obecnie pracuje nad scenariuszem filmu oraz serialu osadzonych w latach 60-tych i 70-tych w PRL.

Opis wystąpienia

Jak znaleźć żywą część archiwum? 

Tadeusz Kantor – jeden z najważniejszych artystów teatru XX wieku – pozostawił po sobie w Krakowie niezwykłe archiwum, Cricotekę. To chyba jedyne na świecie muzeum poświęcone pracy jednego reżysera teatralnego – artysty totalnego, któremu udało się stworzyć wyjątkowy styl spektakli. 

W czasie Roku Kantora – 2015 – powstały dwa spektakle teatralne, oparte na jego archiwach, które pozwoliły przypomnieć jego sztukę i odczytać ją na nowo. To działanie było doświadczeniem ze świata sztuk performatywnych ale może być inspiracją do działania dla każdego kuratora sztuki, który szuka sposobu na odnalezienie żywej i aktualnej części archiwów artystów. W swoim wystąpieniu opowiem o dwóch doświadczeniach pracy z artystami teatru i archwium Tadeusz Kantora. Pierwszym z nich jest Lars Henrik Jan – amerykański artysta wizualny, który dzięki współpracy z Cricoteką i pracy nad spektaklem The Institute of Memory odnalazł swoją polską rodzinę. Drugim jest Elizabeth Le Compte – twórczyni legendarnej grupy the Wooster Group – która razem z Dorotą Krakowską, córką Tadeusza Kantora, przygotowała spektakl wykorzystujący nagrania spektakli swojego ojca jako partyturę do prezentowania widzowi. 

Każda z tych prac pozwoliła odnaleźć żywą część, źródło inspiracji w archiwalnych zapisach Tadeusz Kantora. Dzięki ich twórczej pracy nowi widzowie dowiedzieli się o dorobku tego artysty a także kolejne pokolenia twórców dopisały swoje doświadczenie do archiwum krakowskiej Cricoteki.