Michał Oleszczyk

Michał Oleszczyk jest konsultantem scenariuszowym, redaktorem historii i filmoznawcą mieszkającym w Warszawie. Pracuje jako adiunkt na Wydziale Sztuki Liberalnej Uniwersytetu Warszawskiego i wykłada Kształtowanie Scenariusza w Warszawskiej Szkole Filmowej. Pracuje również jako Story Editor w Canal+ Polska. Pisał o filmie m.in. w „Cineaste”, RogerEbert.com oraz na stronie Criterion Collection. Wielokrotnie pełnił funkcję eksperta ds. oceny scenariuszy w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej oraz w polskich funduszach regionalnych; w latach 2013-2016 pracował jako Dyrektor Artystyczny największego festiwalu filmów polskich, Gdynia Film Festival. Jest gościnnym konsultantem scenariuszowym Screenplay Atelier i StoryLab.pro, dwóch wiodących warsztatów scenariopisarskich w Polsce, a także głównym programistą warsztatów ViSTa Lab. Jest laureatem Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej dla najlepszego polskiego krytyka, Nagrody Honorowej im. Jana Machulskiego za stałe wspieranie niezależnej polskiej kinematografii oraz Nagrody im. Krzysztofa Mętraka dla najlepszego młodego polskiego krytyka.

Opis wystąpienia

Z PUNKTU WIDZENIA ARCHIWUM

Filmoznawca Michał Oleszczyk dzieli się swoimi doświadczeniami z badań nad twórczością Krzysztofa Kieślowskiego w Archiwum w Sokołowsku. Ostatnio Oleszczyk nagrał dla Instytutu Adama Mickiewicza cykl prawie 40 filmowych wprowadzeń do twórczości Kieślowskiego. W tym wykładzie podzieli się swoimi doświadczeniami z nauczania i przybliżania twórczości Kieślowskiego za granicą.

DO ROZMOWY Z ANNETTE INSDORF: Rozmowa dotyczyć będzie wieloletniego zaangażowania profesor Insdorf w twórczość Krzysztofa Kieślowskiego jako kuratorki, nauczycielki, tłumaczki i badaczki. Porozmawiamy o tym, jak ewoluowała recepcja twórczości Kieślowskiego na Zachodzie w ciągu ostatnich 25 lat od jego przedwczesnej śmierci w 1996 roku.